Uudised

Enefit Kaevandustes alustasid tööd maailma suurimad Caterpillari buldooserid

autor: Annika Kald |

11 uut Caterpillari masinat, mis läksid kõigi lisadega kokku riigile maksma 10,6 miljonit eurot, töötavad Eesti Energia kontserni ettevõtetes, nii kaevandustes kui ka energiatootmises, septembri algusest. Uute masinate ostmiseks korraldati riigihange ja selle võitis Sauel asuv ettevõte Avesco AS, mis on viimased kaks aastat Eestis ka Caterpillari ainus ametlik esindaja. „Meie firmas on see ajalooline sündmus, sest nii suurt üksiktehingut ei ole Balti riikides tervikuna varem tehtud,“ rõõmustab Avesco tegevjuht Tarmo Põiklik.

“Ükski teine firma neid Euroopas ei telli. Caterpillari Euroopa teised suurkliendid on mitu korda käinud Eestis vaatamas, kuidas need masinad päriselus töötavad,” kommenteerib Põiklik ning lisab, et Caterpillar on oma väga pika ajaloo jooksul välja töötanud ja patenteerinud ettevõtte logol oleva kolmnurkse roomiku kuju, kus veotähik on viidud maapinnalt ülespoole, et ülekanne oleks väiksem ning töökindlus ja vastupidavus suurem.

Caterpillari roomikbuldoosereid D11 ja D10 on maailma suurimad seeriatootmises olevad buldooserid, D11 kaalub ca 102 tonni ja D10 72 tonni. Buldooseri tera mahu järgi võiks masin lükata korraga umbes 27 kuupmeetrit materjali, kuid kaaluga mitte rohkem kui iseenda mass. Komplekteerituna on suuremad buldoosrid peaaegu 5 meetrit kõrged ja üle 10 meetrit pikad. Masinat D11 hoiab töös 32-liitrine turbodiiselmootor, D10 mootor on 27-liitrine. Ja masin töötab üllatavalt müravaeselt oma suuruse kohta. Ka masina operaatori tööelu on Põikliku sõnul tänapäeval hoopis mugavam kui 20 aastat tagasi. „Enam pole vaja panna kahte meest tegema ühte tööd, need masinad on väga efektiivsed ja leevendavad ka tööjõupuudust rasketehnika ekspertide sektoris,“ lisas Põiklik ning möönis, et meid on Eestis 1,3 miljonit inimest ja masina operaatoreid on neist käputäis ning see muudkui kahaneb.

„Caterpillari laadurid ja buldooserid töötavad aastas 5000-6000 töötundi. Nende masinatega koos töötavad veokid läbivad Narva kaevanduses sõites igal aastal 100 000 kilomeetrit, mis on umbes kaks ja pool tiiru ümber maakera,“ ütles Põiklik ja toonitas, et masinatele Narva ümbruse kaevandustes jõudehetki ei anta, seetõttu on ka väga korralik hooldus ülitähtis. „Kui üks lüli ära kukub, siis on kohe toodangus probleem,“ lisas ta. Avesco tiim on pidevalt Enefiti Narva karjääris kohal ja hooldab kohapeal 37 Cati masinat.

Caterpillari generaatorid

Põiklik möönis, et Caterpillari ehk lühidalt Cati tooteid võib lisaks kaevandamisele leida ka väga paljudes muudes valdkondades. Kõige enam on kasutuses ehituses 20-tonnised Cati roomikekskavaatorid. „Ekskavaatorid on meie põhileib. Kõige suurema osa ettevõtte käibest annab kaks tootegruppi – alla 10tonnised ja üle 10tonnised laadurekskavaatorid,“ lisas ta ning täpsustas, et Eestis on kõige tavalisem töömasin kopplaadur – sellega tehakse teed, kaevatakse kraavi, lükatakse lund kokku jpm.

Põikliku sõnul on kollased mootorid sisse pandud ka EVR Cargo Hiinast pärit veduritesse ning talvel Pärnu lahte jäävabana hoidvasse jäälõhkujasse EVA316.

Aga ka näiteks Pärnus toimunud Weekendi festivalil olid kasutuses Cati generaatorid. Cat on ka NATO ametlik partner ja kui selle ühenduse masinad ringi liiguvad, siis on Cati süsteemid alati nendega. Cati varugeneraatorid seisavad ka valitsushoonetes, suuremates saatkondades ja Eesti haiglates. „Loodan samas, et neid seal kunagi vaja ei lähe,“ lisas Põiklik.

 

Annika Kald, Äripäev, august 2018

Loe artiklit Äripäeva veebis: https://www.aripaev.ee/sisuturundus/2018/08/27/enefit-kaevandustes-alustasid-tood-maailma-suurimad-caterpillari-buldooserid